Mrr, kaukainen sukulaiseni Vappu haastoi mut paljastustehtävään, jossa mun pitää kertoo teille seittemän faktaa meikäläisestä. No, täs nää tulee eikä missään tärkeysjärjestykses:

1. Mulla on rasvafetissi mikä tarkottaa sitä, että haistan podilotionit, käsi- ja naamarasvat ynnä muut sellaset hyvin kauas eikä kukaan voi estää  mua nualemasta niitä pois ihmisten ihoja sotkemasta. Tää ns. pinttymä on ollu mulla pennusta asti ja emäntä onki jo oppinu hoitaan noi käsirasvaukset tyäpaikallaan. Pitää viä huamauttaa, ettei tällä oo mitään tekemistä mun ruakavalion kanssa, sillä emäntä lykkää kaikenmaailman öljyjä mun safkaan. Mää vaan tykkään nualla ihmisiä puhtaiksi.

2. Rakastan saunomista kotona, mummolassa, mökillä, kylässä, missä vaan. Mulle on kerrottu, että jo Elli-äitini opasti mut saunan saloihin lapsuudenkodissani ja siitä lähtien mää oon ollu armoton saunatonttu. Ja aina ylälauteella.

3. Oon sylikoira mitä varmaan moni mut tua kadulla näkevä ei uskois ja mää haluanki pitää tiätyn kovisimakon nois katupiireis. Mut sisätiloissa mää rakastan hellittelyä. Istun sumeilematta viaraitten syliin ja yleensä saan mitä tahron eli rapsuttelua. Läheisyydestä tykkään myäs sängyssä ja jos meillä on yäviaraita, mää meen aina niitten viäreen (tai päälle) nukkuun. Muuten nukun emännän viäressä. Ja yleensä aamuyästä hakeudun peiton alle.

4. Oon sukkakleptomaani (Netissä sanotaan: Kleptomaani varastaa saadakseen varastamisesta tyydytystä, ei saadakseen rahaa tai esineen tai mitä siinä onkin kyseessä. Saamisesta hän ei nauti, vaan se jännitys on se keskeinen). Emmää tiä onko tällasta kovin viksua paljastaa, mut mää tosiaan tykkään varastella sukkia, sekä puhtaita että likasia. Sukkahousut on ihan ykköset. Mut vuasien saatossa oon todennu, etten mää saa enää siitä sitä jännitystä, sillä emäntä ei enää lähde leikkiin mukaan. Se on vaan niinku ei mitään ja yleensä mää sit jätänki pettyneenä leikin ja sukan.

5. Tunnen aika hyvin mun läheiset ihmiset nimiltä. Ihan ykkönen on J-eno, jonka sanaparin kuullessani mää meen ihan sekasin: juaksen ikkunaan ja alan vinkua. Emäntä onki oppinu turhaan lausumasta tätä tärkeetä nimeä. J-enon lisäks tiän myäs P-tädin ja emännän tädin. Tiärän myäs, keitä pitää etsiä, kun sanotaan "etsi mummi" tai "etsi pappa". Viimeks mää etsin mummin viikonloppuna maalla lähimettästä, ku se oli lähteny hakeen jotain varpuja mettästä ja emäntä käski mua ettiin sen. En tiä miks, sillä ei mummi oo viä vanha tai höperö. Mut tein tyätä käskettyä ja mummi löyty. Ja tiän tasan tarkkaan, mitä tarkottaa sanapari "kynnet" ja "leikata". Ne kuullessani (oli järjestys mikä hyvänsä) mää häviän viivana paikalta.

6. En tykkää tytöistä Mulla ei oo yhtään tyttökaveria, paitsi oma äite, jos se voidaan laskee. En oo sitten ihan lapsuusaikojen siätäny toisia tytsyjä. Poikienki suhteen oon valikoiva, mutta ne mää yleensä hyväksyn ainaki vastentahtosesti, jos saan ensin todeta, että niillä oikeesti on jotain jalkojen välissä.

7. En oo säänkestävä Emäntä sano luulleensa ennen mua, että parsoni on säänkestävä rotu. Pah, sanon mää. Jos maa on märkä ja taivaalta tulee lisää, niin nouvei, mää en lenkkeile. Tai jos on pakko, niin näytän kyllä koko maailmalle, että mut piäni raasu on pakotettu kylmään ja märkään ulos ja mää oon niin surkea että voivoi.