Tänää oli kiva aamu. Äippä ei lähtenykkää heti aamulenkin jälkee töihi ja mummiki oli kyläs. Ja vähä hianoo oli, et meille tuli myäs miäsviaras, sellane ourolta haiseva häiskä, kuulemma putkimiäs. Se sama setä käväs meillä reipas viikko sitte ja sillon mää en saanu siihen tutustua, huutelin vaan portin takaa mun omasta huaneesta, ku se oli kylppärissä. No ku se kuiteski niin kovasti halus mun ylhäisyyttä tervehtiä, nii äippä päästi mut portin takaa pois ja setää moikkaan. Ja mehän löyrettii heti yhteinen sävel.

Mää hiukka ihmettelin, ku se oli meirän saunas eikä siä ollu yhtää lämmin. Mää istuin sen kans lauteilla ja sit se makas lauteitten alla. Mää makasin sen päällä. Sitä mää vähä ihmettelin, et miks äippä katteli kelloo ja vaikutti hiaman hermostuneelta Hymy Se oli kai vähä hualestunu, et se ei pääse lainkaa lähteen töihin, kummää avustin niin innokkaasti sitä putkisetää. Ja piti mun sen kans vähä leikkiäki mun leluilla. Mut tarkkaa tyätä se teki, mää olin tyänjohtajana ja makasin kylppärin lattialla, jos en sen serän päällä ja heti, jos se lähti käymään pihalla, mää huusin sille. Ei ny tyämaata sovi keskeneräsenä jättää! Sai se homman lopulta valmiiks mun avustuksella.

Vähänkö väsytti toi tyänjohtohomma. Oon koko illan ollu ihan poikki.