Jo ny om maailman kirjat sekasi, ku toi nappula ja sen jutut viä MUN lokin ihan kokonaa! Äippä on kyä siittä vähä pahoillaa, ku meitil ei ny oikeen oo ollu sen kans mitää kivaa harrastusta ja noi on vaan nappulan kans tehny kaikkee No sikäli meikää ei haittaa, että joskus saa olla rauhas kotona, ku se on poijes Mut olis se kiva viä päästä äipän kans vaik liitää, muuteski kuvvaa jotai piäntä takapihalla... On se luvannu, et me keksitää joku kiva yhteinen juttu, jota me harrastetaa ihan vaan kaksi

Kesä meni aikas paljo möksällä ja siä on kyä aina mahtavaa Mää tykkään lähinnä ottaa arskaa ja syärä juuria, nappula menee ku heikkopäine erestakasi ja kantaa kantoja ja muita puita aikansa kuluks  Muuteski se on semmone rauhato, mää oon enempi äipän kainaloine, se sanoo

Mettäretket on ihan parasta eikä se haittaa, vaik siä olis toiki mukana. Käyrää me silti äipän kans mettäs joskus ihan kaksinki. Mii laik.

Mää kävim muute yks päivä semmottella Kirsi-tätillä, joka hiaro mua. Siittä taiski olla vuasi, ku viimeks kävin Tiina-tätillä hiarottavana. Eka se katteli mitemmää lenkkeile ja sano, et mää oon vasemmalle vino. Mut se voi kai johtua mistä vaa. Sitte mää menin semmosta puamirataa erestakasi ja se katteli, mitem mää nostelen kinttujani. Sitte mää kävin semmottella vaakalla, jossa oli joka kintulle oma puntari Siinä sai siis jokasen jalan painon eriksee. Äippä ei uskaltanu laskee niitä yhtee, koska mää oon kuulemma laihtarin tarpeessa - taas No, sitte se täti hiaro mua ja se teki vähä kipeetäki, ku meikän selkä oli juntturas etenki tualta lantion seurulta. Kyä teki sitte lopulta hyvää Vajaa pari viikkoo ja pääsen sinne uurestaa

Eipä täsä kummempia, muuta kivaa syksyn orotusta Mää koitan päästä enempi äänee jatkos.